2. Billedmateriale til Internetbrug

For at billedmateriale kan bruges på Internettet skal vi huske tre ting:

2.1 - Billedet skal have den rigtige størrelse

2.2 - Det må ikke fylde for meget (i kilobytes)
2.3 - Det skal have det rigtige filformat

2.1 - Billedet skal have den rigtige (pixel)størrelse
Arbejder man med billeder til en tryksag, så er det vigtigt, at billedet har den rigtige cm/mm-størrelse og den rigtige opløsning. Trykkeren vil gerne have så mange billedpunkter pr. tomme (DPI = Dots per Inch) som muligt for at få et knivskarpt resultat. Skal man lave en A4-folder med et billede, der skal fylde hele siden ud, så er der ikke så meget tvivl mht. størrelsen. A4 er jo 21 x 29,7 cm. Og det er det hver gang!

Men hjemmesider vises på en skærm og her siger en cm ikke ret meget. Skærmens måleenhed er pixel (eller billedpunkter, som de danske udgave af The Gimp kalder det). Web- designerens mareridt er (blandt andet!) de mange forskellige størrelser, som skærme har i dag. Forskellige skærme som desuden viser færre eller flere billedpunkter.

Den (stationære) computer, som denne manual er lavet på har to forskellige skærme: en 24 tommers Dell og en 26 tommers Samsung. Som man kan se på billederne nedenfor, viser Samsung-skærmen flere pixel end Dell-skærmen:


Gimp2 1
Gimp2 2

Det må betyde, at et billede med (f.eks) en bredde på 800 pixel og en højde på 600 pixel må se mindre ud på Samsung-skærmen end på Dell-skærmen.

Nedenfor kan man se www.faengslet2.dk på en Acer bærbare (som viser 1600 x 900 pixel) og på Samsung-skærmen (som viser 2560 x 1440 pixel). Forskellen er temmelig ekstrem fordi Samsung-skærmen er så stor. Heldigvis har de færreste sådan en kæmpeskærm.
Hjemmesiden er lavet i størrelsen 955 x 600 pixel.


www.faengslet2.dk på en Acer bærbare (15,6 tommer skærm)


Gimp2 3

www.faengslet2.dk på en Samsung 26 tommer skærm

Gimp2 4

Hvilken billedstørrelse skal man så tage udgangspunkt i?
Det kommer selvfølgelig an på hvor meget billederne skal fylde på hjemmesiden. Hvis alle skal kunne se billeder, der fylder hele hjemmesiden ud, uden at skulle scrolle op og ned og til venstre og til højre, så bliver man nødt til at vælge den laveste fællesnævner.

Googler man ”Webdesign + pixelsize”, så vil man hurtig finde ud af, at størrelsen ændrer sig med tiden. Skærmene er blevet større, bedre og kan vise flere pixel. Men så kom der smartphones og tablets og så skulle man starte forfra igen...

Ved designet af Ejail har vi taget udgangspunkt i en skærmstørrelse på 1024 x 768 pixel. Så kan en iPad 2 (som har den skærmstørrelse) også stadigvæk følge med. De største billeder på ejail.dk, er 750 pixel i bredden. Hele brugerfladen er 1012 i bredden.

2.2 - Billedet må ikke fylde for meget
Internetbrugeren er en utålmodig størrelse. Går der for lang tid før hjemmesiden vises, så er han/hun væk.
Alt det, man ser på en hjemmeside downloades lokalt til ens computer. Grunden til at en hjemmeside er langsom, kan blandt andet skyldes, at billedmateriale fylder for meget: Det tager for lang tid at downloade.

Men gemmer man rigtigt, så kan det nemt undgås.

2.3 - Billedet skal gemmes i det rigtige filformat
Der er et hav af formater, man kan gemme billeder i, men der er heldigvis ganske få, der kan bruges på nettet.

De tre webformater kan noget forskelligt. Her er en hurtig gennemgang:

1) JPG – Fylder meget lidt, er mest brugt til billeder
2) GIF – Kan animeres, kan have en transparent baggrund
3) PNG – Kan have en transparent baggrund (som er af en bedre kvalitet end GIF)

Vi vender tilbage til disse filformater, men koncentrerer os i første omgang om JPG-formatet.

Copyright © 2011. All Rights Reserved - Horsens Museum 2011

Our website is protected by DMC Firewall!